Isnin, 9 November 2009

TUGU NEGARA..

tugu peringatan negara

smlm arie ahad(8.11.09) aku di bawa pusing2 KL..banyak gk tmpat yg aku tak pernah g kat arae KL nie mcm memorial Tunku Abd Rahman,Muzium Islam..semua nie kat area tasik perdana..aku selalu lalu sana tp tak pernah perasan kewujudan tmpt2 nie..masa tgah pusing2 tue da la lalu kat tugu peringatan negara..last aku masuk tgu tue masa kecik2 dulu dlm umo 8 thun tak silap aku..dh berbelas tahun dh aku tak g sana..tp masa kat sana aku tak masuk pun just tinjau dr luar je..

anyw tersentuh gk ati aku bila tgok tgu tu..mcm da satu semangat lak kat situ..aku nie jarang touching tau tp bila kat situ rasa lain je..rasa sedih + bangga..bangga kerana menjadi rakyat Malaysia and sedih sebab bayak benda yg org2 dulu korbankan utk mencapai kemerdekaan..oleh krn pengorbanan yg mereka lakukan lah aku generasi skrg dpt mengecapi kemerdekaan..

terlalu besar pergorbanan mereka dan kita patut menghargai dgn mempertahankan tanah air kita ini..tetapi aku tgok generasi skrg nie lebih suka bertindak secara kekasaran..buat rusuhan la,musnahkan harta benda awam..tidak puas ati pd sesuatu panggil kawan2 berhimpun ramai2 tunjuk perasaan..buat perhimpunan utk membatah bagus tetapi perlu ke smpai mengangu org awam yg lain??





2 ulasan:

  1. ni pendapat aku la...aku tak rasa budak2 muda kite skg ni ade kesedaran betapa pentingnye sikap patritisme dalam diri setiap individu...aku akui kdg2 kerajaan kite ni bkn betul pon tp disbbkan diaorg gak kan kite masih lg dalam keadaan aman dan damai walaupon dilanda badai antara kaum seketika dulu...tp manusia skg makin lama makin mengikut ego dan nafsu sampaikan maruah agama dan negar ingin dijualkannye asalkan duit dtg bergolek depan mata..makin lama kite merdeka...makin kite tak sedar yg pemikiran kite ni dijajah habis dgn dunia barat yg kononnye "manusia bertamadun"...tamadun kah itu, dgn memperkenalkan kaedah2 yg dpt menjatuhkan maruah agama yg kite agung2 kan selama ni???

    BalasPadam
  2. betul tue aku sokong..kita sebenarnya masih di jajah..cuma kita tidak sedar..dlm hal ini hanya diri sendiri yg perlu di persalahkan bukan menunding jari pd org lain..

    BalasPadam