Rabu, 18 November 2009

JANGAN BERSEDIH


aku rasa ramai yg dh pernah tgok or baca buku nie..aku dh lama baca buku nie..bila aku sedih jer aku akan bukak buku ni..dlm buku nie tak da la cara2 nak selesaikan masalah..korang nie pun..tp buku nie membantu aku menenangkan jiwa..bila ati kita tenang kita akan berfikir dgn rasional dan boleh buat keputusan mana yg baik dan mana yg buruk..

kita manusia selalu lupa so buku2 nie akan menyedar dan mengingatkan kita aper yg kita dh lupa..kepada sesiapa yg selalu bersedih atau berduka tue aku syorkan korang baca buku nie..ia dpt menguatkan hati korang dlm menempuhi idup yg penuh cabaran nie..aku dah cuba and aku tau ia berkesan..

ada jugak kata2 dlm buku nie kita bole gunakan utk kawan2 kita yg ada dlm masalah..kadang2 kita nak jadi pendengar yg baik tp kita tak tau nak bg nasihat mcm mana..tgok org bersedih,menangis teresak2 kita jd kelu utk berkata2..so hadiahkan la dia buku nie..sekurang2 nya ia dpt menenangkan jiwa kawan kita tu..dr bia dia terus tertekan..

apabila kita dlm keadaan berduka atau bersedih..hanya diri kita yg mampu mengawalnya supaya kita tidak jadi gila org sakit jiwa..org lain tidak berada dlm tmpt kita so mrk tidak tau keadaan kita,kadang2 aper yg kita cite kan pd kwn baik kita tidak semuanya,ada jugak yg kita simpan sbb terlalu peribadi..oleh itu utk mengelakkan jiwa kita dr parah,kita perlu ambik inisetif sendiri..mcm2 cara bole di gunakan..ada yg suka melancong,lepak dgn kawan or membaca..asalkan ia positif tidak mengapa tp yg aku risaukan ada yg ambik tindakan negatif..spt merempit,hisap dadah dan lebih teruk melukakan diri sndiri or bunuh diri..

bila emosi kita mengawal,kita tidak akan sedar apa yg kita lakukan..kadang2 blaja tgi2 pn tak berguna pd ketika ini..di sebabkan rasa sedih kita akan sanggup melukakan diri sendiri..aku pernah nampak and dengar sendiri benda nie..sbb nak ilangkan rasa sakit di hati itu,ada yg snggup toreh tgan supaya sakit itu berpindah..bia la sekejap pun tak pe asalkan sakit di hati itu dpt di legakan..nie akan berlaku apabila emosi telah di kuasai akal fikiran..

selain dr kembali kepadaNYA..membaca adalah salah satu cara utk menyedarkan kita dan membantu kita menangani masalah emosi ini..di dlm keadaan sedih kita akan terlupa byak pekara oleh itu ada baiknya kita istiqfar,ambik air sembahyang dan mula la membaca buku2 yg memberi kita berpikir ke arah positif


Tiada ulasan:

Catat Ulasan